• partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

Dyrektor PSPO: Mijający sezon nie należał do najlepszych dla rzepaku

Mijający sezon nie należał do najlepszych dla rzepaku, jednak pokazał niesłabnącą popularność uprawy tej rośliny - ocenia dr inż. Lech Kempczyński, dyrektor generalny PSPO.
  • Autor: portalspozywczy.pl
  • Data: 28-07-2011, 18:58

Z obserwacji Kempczyńskiego wynika, że zwiększa się znaczenie rzepaku jako surowca przerabianego na cele spożywcze, paszowe, jak i paliwowe, a trend dynamicznego wzrostu zapotrzebowania na nasiona rzepaku powinien się utrzymywać. Przemawia za tym m.in. unijna polityka w zakresie energii odnawialnych, która nakłada na państwa członkowskie obowiązek promocji biopaliw.

Niestety w Polsce można zauważyć występujące na rynku rzepaku problemy limitujące krajową produkcję rzepaku. Jako przykład dyrektor generalny PSPO podaje stagnację plonów rzepaku pomimo postępu technologicznego nowo rejestrowanych odmian (ubiegłoroczny wynik 27,0 dt/ha nie odbiega znacznie od średniej z ostatnich 10 lat 26 dt/ha). Zwraca też uwagę na zbyt dużą ilość odmian rzepaku na rynku polskim (w 2010 r. aż 170, podczas gdy do Krajowego Katalogu wpisanych było 77),

Lech Kempczyński podkreśla niewykorzystywanie potencjału hodowlanego (plony osiągane w produkcji są od 10 lat średnio o 40 proc. niższe od wyników COBORU).

Dane te oznaczają, że w Polsce uprawia się coraz więcej odmian o niezbadanej adaptacji do warunków Polski oraz o nieznanej jakości dla przemysłu olejarskiego. Stwarza to zagrożenie nieświadomego wprowadzenia GMO czy ostatnio proponowanych na rynku odmian o wysokiej zawartości kwasu erukowego, co niesie za sobą duże ryzyko pogorszenia surowca na cele spożywcze.

Dlatego też po sukcesie porozumienia zawartego z firmami hodowlano-nasiennymi w 2008 r. w sprawie utrzymania poziomu glukozynolanów w wysokości 15 μM/g nasion oraz ujednolicenia systemu pakowania nasion w jednostki siewne, PSPO postanowiło ponownie zaangażować się w problematykę rynku nasiennego.

- Celem obecnych działań jest zapewnienie rolnikom dostępu do najnowszej wiedzy z zakresu nasiennictwa oraz promocja odmian, które zostały przebadane w warunkach krajowych oraz charakteryzują się najwyższym potencjałem plonowania - mówi Roman Rybacki, prezes zarządu PSPO.
Dostrzegając możliwość wzrostu krajowej produkcji rzepaku poprzez wykorzystanie potencjału drzemiącego w najlepszych odmianach PSPO we współpracy z COBORU zobowiązało się, że będzie rekomendować zwiększenie udziału w zasiewach odmian rzepaku z List Odmian Zalecanych tworzonych przez wojewódzkie zespoły PDOiR.

Powiązane tematy:

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
  • Franek3 2011-07-29 10:51:08

    Jest tu jednak problem z ceną nasion siewnych rzepaku. Dlaczego są one aż tak drogie? 9 kg nasion 400-800 zł to zdecydowana przesada!!!

    Odpowiedz
  • LWL. 2011-07-29 13:57:17

    Ta cena nasion rzepaków to bandytyzm. Jak też brak możliwości zakupu zapraw nasiennych do rzepaku. Są rejony, gdzie próbuje się się uprawiać rzepak i występują szkody zwierzęce część roślin zostaje wyrwana przez zwierzęta i trzeba dla zachowania obsady na wiosnę siać 2 js/ha to jest dopiero koszt przy miernych plonach.

    Odpowiedz

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!