Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu
Zboża

Ekspert: Cukiernie i piekarnie walczą o przetrwanie. Lodziarnie mają najtrudniej

Sytuacja z koronawirusem doprowadzi w cukierniach, piekarniach i lodziarniach do zwolnień pracowników albo znaczącej czasowej redukcji obecnych warunków zatrudnienia. Wszystko uzależnione jest od czasu trwania kryzysu epidemiologicznego, sytuacji w Europie i sił witalno-finansowych polskich firmv- mówi serwisowi portalspozywczy.pl Andrzej Piętka z Akademii Wypieków.

Ekspert: Cukiernie i piekarnie walczą o przetrwanie. Lodziarnie mają najtrudniej
Cukiernie i piekarnie walczą o przetrwanie. Lodziarnie mają najtrudniej; fot. shutterstock

Autor: portalspozywczy.pl
Data: 24-03-2020, 09:09

Zdaniem Andrzeja Piętki, pracodawcy powinni teraz skoncentrować się na ochronie najcenniejszych zasobów ludzkich we własnych firmach i szukać alternatywnego asortymentu do produkcji oraz nowych kanałów sprzedaży. Dopiero po tym jak minie szczyt zagrożenia, stopniowo zatrudniać pracowników, nawet tych wcześniej zwolnionych.

- Trzeba pokazać serce, ale to ekonomia będzie wygrywać. Nie należy czekać na pomoc, tylko szybko szukać najlepszych rozwiązań dla własnej firmy - twierdzi Andrzej Piętka

Lodziarnie mają bardzo trudny czas przed sobą. A co z cukierniami?

- Cukiernia, mając warunki w zakładzie, może zacząć zamawiać komponenty do wypieku pieczywa i sprzedać własny chleb lub bułki. Drugim pomysłem dla tych przedsiębiorczych cukierni może być produkcja pierogów, naleśników i przekąsek, potem ich pakowanie i dalsza sprzedaż. Trzecim szybkim rozwiązaniem dla cukierni może być zakup pieczywa i przekąsek mrożonych, które można w zakładzie odpiec i dalej sprzedać klientom. Do tego w zasadzie nie potrzeba wielu pracowników i to jest główny atut tego pomysłu. Czwarte rozwiązanie to można robić wyroby cukiernicze, ciasta i torty na zamówienie z dowozem do sklepu i do odbiorców indywidualnych. Bardzo pomocny będzie tu telefon, pomysłowość i internet (e-sklep na stronie firmowej lub Facebook) - radzi Andrzej Piętka.

Jak mówi, piekarnie w tej chwili produkują i sprzedają głównie podstawowe chleby, bułki i tanie wyroby cukiernicze. Wszystko co możliwe jest pakowane w pudełka, blistery, kartoniki i folię.

- Na czas kryzysu bardzo pomocna będzie dla piekarni rozwinięta własna sieć sklepów. Może okazać się, że największym problemem jest człowiek, zakażenie się pracownika i groźba zamknięcia strefy, gdzie jest produkcja. Dodatkowo cała sytuacja może mieć wpływ na ograniczenie liczby czynnych punktów sprzedaży, aby skoncentrować się na tych najbardziej rentowych i skupić pracowników na mniejszej ilości lokalizacji. Powiedzmy sobie jasno, ludzie muszą czuć się bezpiecznie i to po obu stronach lady w sklepie - mówi ekspert.

- Ten trudny czas pokazuje też jak ważna jest dywersyfikacja sprzedaży w piekarni. Firmy współpracujące z sieciami handlowymi czują się teraz troszkę bezpieczniej niż te, które obsługiwały tylko odbiorców gastronomicznych. Na pewno najbliższa przyszłość przyniesie maksymalną mechanizację produkcji, bezkontaktowe formy sprzedaży i inwestycje w wydłużanie czasu przydatności produktów do spożycia. Największym zagrożeniem dla zakładów jest zagrożeniem zakażeniem u pracowników i płynność finansowa. Miejmy nadzieję, że cała sytuacja w kraju będzie szybko poprawiała się i stabilizowała. Warto teraz przemyśleć strategię na przyszłość dla piekarni. Nie panikujmy, działajmy, ale bezpiecznie i rozważnie - dodaje. 

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Akademia Wypieków RSS ALERT    /    Andrzej Piętka RSS ALERT    /    piekarnie RSS ALERT    /    cukiernie RSS ALERT    /    lodziarnie RSS ALERT    /    koronawirus RSS ALERT

KOMENTARZE (3)

  • Cezary 2020-03-24 23:19:05
    Piąte rozwiązanie cukiernie mogą robić pizzę. Szóste rozwiązanie cukiernie mogą sprzedawać prasę i książki a siódme i ósme ..... Nie widzę zagrożenia dla branży piekarniczy cukierniczej. Piekarnie wytwarzają produktU pierwszej potrzeby a chleb jest takim produktem. Cukiernie w większości maja u siebie pieczywo. Poza tym ciasto jest produktem który może być sprzedawany do 3-4 dni w odróżnieniu do większości pieczywa. Zawsze można ograniczyć produkcję i zweryfikować asortyment. Lodziarnie jeszcze nie zaczęły sezonu. Jeżeli zacznie się sezon istnieje możliwość sprzedaży za pośrednictwem rzemieślniczych sklepów piekarniczo-cukierniczych. Oczywiście ta branża z trzech wymienionych ucierpi najbardziej. Przetrwają najbardziej przedsiębiorcze firmy. Polskie piekarnie wiedza jak i gdzie się zarabia pieniądze dlatego od kilku lat rozwijają własna sieć sprzedaży i zwiększają asortyment. Dlatego sprzedaż mrożonego pieczywa w Polsce maleje a rośnie sprzedaż w rzemieślniczych zakładach, które do sieci dostarczają zazwyczaj podstawowe produkty typu chleb biały i kajzerka. Gatunkowe wysokomarżowe pieczywo sprzedają we własnej sieci.
  • amigo 2020-03-27 19:16:57
    Jakoś gałka po 4 zł im nie przeszkadzała to teraz problemy? Niestety przyjdzie korekta cen ponieważ zostały rozbuchane za dużo. Znów gałka lodów wróci do 1.5-2 zł i będzie ok
    • Lodziarz 2020-04-26 21:38:20
      1 -2zł kosztują same składniki do porcji lodów. Dobrych lodów oczywiście, z prawdziwej czekolady, orzechów, do sorbetów o wysokiej zawartości owoców a nie wody... Do tego koszty typu prąd, woda (maszyny chłodzone wodą), śmieci, płace, czynsz (płaci się przez cały rok, również w miesiącach zimowych) i sprzedając za 2zł jak kiedyś do teraz do biznesu musiałbym dopłacać... Podkreślam jednak że mówię o lodach ze składników dobrej jakości, jeśli ktoś sprzedaje wodę i powietrze i nazywa to lodami to już inna sprawa...

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.206.187.81
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!