Co to jest komosa ryżowa i skąd pochodzi?

Quinoa, zwana także komosą ryżową zyskuje ostatnimi laty niezwykłą popularność m.in. w Polsce, choć globalnie nie jest niczym nowym. Uprawiana jest jako roślina jednoroczna od 5 tys. lat, a pochodzi z Ameryki Południowej, gdzie jest nazywana "matką zbóż" i "złotem Inków". W państwie Inków zastępowała na stołach kukurydzę. Powodem przydomków zaś są jej właściwości i wartości odżywcze.

Komosa ryżowa świetnie nadaje się do przyrządzania sałatek. | fot. Shutterstock

Komosa ryżowa - wartości odżywcze i zastosowanie

Ze względu na cenę quinoa nie jest produktem dla każdego (za kilogram przyjdzie nam zapłacić kilkanaście tysięcy złotych), ale tam gdzie znajdzie się dla niej miejsce w kuchni, może z powodzeniem być zamiennikiem makaronów, ryżów, kasz czy ziemniaków.

Jest bogata w białka (14 g na 100 g produktu) i błonnik (niemal dwukrotnie więcej w porównaniu do innych zbóż), a oprócz tego cenne witaminy (witaminy B1, E, kwas foliowy), mikro- i makroelementy (żelazo, magnez, miedź, mangan, fosfor, potas, wapń), nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3, flawonoidy roślinne o działaniu antyoksydacyjnym i przeciwzapalnym.

Czy cukrzycy mogą jeść komosę ryżową?

Komosa ryżowa jest chętnie wybierana m.in. przez wegetarian (jest stosowana jako zamiennik mięsa w dietach roślinnych dzięki obecności aminokwasów egzogennych, koniecznych do przyjmowania wraz z dietą i nie syntezowanych przez organizm), diabetyków (indeks glikemiczny komosy ryżowej to 50) oraz osoby chorujące na celiakię (nie zawiera glutenu). Głównie dostarcza jednak węglowodany (55 g/100 g produktu), a oprócz białek także tłuszcze (6 g).

Czy komosę ryżową trzeba płukać?

Komosę ryżową przed gotowaniem należy opłukać (a najlepiej pozostawić zamoczoną), ze względu na obecność saponin w nasionach. Te związki chemiczne, pomimo działania antybakteryjnego i przeciwzapalnego, mają właściwości toksyczne (drażnią oczy i układ oddechowy) i gorzki smak, stąd konieczność wykonania zabiegu płukania.

Ile moczyć komosę ryżową?

Co najmniej 2 godziny, przez taki czas najlepiej moczyć komosę ryżową przed gotowaniem, aby zredukować saponiny i pozbawić ją gorzkiego smaku.

Jak gotować komosę ryżową?

Samo gotowanie komosy ryżowej jest czynnością prostą, jak gotowanie ryżu lub kaszy. We wrzącej wodzie gotuje się ją ok. 12-15 minut, po czym odstawia pod przykryciem, tak aby wchłonęła resztę wody.

Po ugotowaniu obniżeniu ulegają wartości odżywcze komosy ryżowej. Zawiera wtedy 72% wody, 21% węglowodanów, 4% białka i 2% tłuszczu. Energetycznie dostarcza organizmowi ok. 350 kalorii na 100 g produktu.