"Ostrożnie oceniamy perspektywy na rok obrotowy 2018" - poinformował podczas telekonferencji przewodniczący rady dyrektorów Kernela Andriy Verevskiy. Dodał, że w roku 2017/18 warunki biznesowe będą słabe, co oznaczać będzie presję na wyniki.
 
Pytany, czy to może oznaczać, że EBITDA spółki może spaść do ok. 200 mln USD, odpowiedział: "Mam nadzieję, że nie zejdziemy z wynikiem tak nisko".
 
W roku obrotowym 2016/17, kończącym się 30 czerwca 2017 r., zysk EBITDA grupy Kernel wyniósł 319,2 mln USD, co oznacza 7,8 proc. spadek w ujęciu rocznym.
 
Spółka podtrzymuje ostrożne podejście do marż w tłoczniach w 2017/18 roku.
 
"Osiągnięcie marży na poziomie 77 USD (na tonę, wynik z roku 2016/17 - przyp. PAP Biznes) będzie wyzwaniem" - powiedział Verevskiy.
 
Poinformował, że Kernel zamierza przetworzyć w 2018 roku 3,2 mln ton ziarna słonecznika.
 
Verevskiy ocenił, że przy marżach na poziomie 50-60 USD/tonę oleju niezależni lokalni ukraińscy producenci mogą mieć problemy, co może skutkować wyłączeniem ich wysoko kosztowych mocy i konsolidacją sektora. Jego zdaniem, Kernel może na tym skorzystać, a w ciągu kilku sezonów marże powinny wrócić do około 100 USD za tonę oleju.
 
W segmencie zboża i infrastruktury Kernel spodziewa się w roku 2017/18 podobnych wyników rok do roku. Przewiduje spadek wyników w obszarze rolnym.
 
EBITDA segmentu oleju słonecznikowego sprzedawanego luzem spadła w roku obrotowym 2016/17 o 26,4 proc. rok do roku, do 83,2 mln USD. Z kolei wynik w segmencie oleju butelkowanego wzrósł o 4,6 proc., do 16,6 mln USD.
 
EBITDA w segmencie zbożowym spadła rdr o 51 proc. i sięgnęła 22,7 mln USD. Wynik w obszarze terminali eksportowych wzrósł natomiast o 27 proc., do 47,6 mln USD. Zysk EBITDA segmentu rolnego wyniósł 143,8 mln USD, co oznacza spadek o 2,1 proc. rdr.
 
CELEM OK. 500 MLN USD EBITDA W ROKU 2020/21
 
Kernel Holding chce zwiększyć EBITDA do 495 mln USD w roku obrotowym 2020/2021 z 319,2 mln USD w 2016/17.
 
Z prezentacji spółki wynika, że EBITDA segmentu oleju słonecznikowego sprzedawanego luzem ma wzrosnąć w roku obrotowym 2020/2021 do 176 mln USD (z 83 mln USD w roku obrotowym 2016/17), a segmentu oleju butelkowanego do 20 mln USD (z 17 mln USD).
 
Sprzedaż oleju słonecznikowego luzem w roku obrotowym 2020/21 ma wynieść 1,75 mln ton, a oleju butelkowanego 131 mln litrów.
 
Segment rolny ma - według prognoz - zwiększyć EBITDA w roku 2020/21 do 151 mln USD ze 144 mln USD w 2016/17, a segment terminali eksportowych do 90 mln USD z 48 mln USD. Handel zbożem ma dać 40 mln USD EBITDA), a silosy 60 mln USD EBITDA (wobec odpowiednio 23 mln USD i 40 mln USD w roku 2016/17).
 
Przerób terminali ma wzrosnąć do 8,9 mln ton z 4,5 mln ton, a wolumen sprzedaży zboża ma wzrosnąć do 8 mln ton z 5,1 mln ton w roku 2016/17.
 
Andriy Verevskiy poinformował, że spółka nie planuje kupować więcej ziemi rolnej.
 
"To wystarczający poziom, może bym go nawet trochę zoptymalizował. Może 10-20 tys. hektarów moglibyśmy sprzedać, gdy nie są związane geograficznie z naszym biznesem" - powiedział Verevskiy