Partnerzy portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu

Nie ma szans na utrzymanie dotychczasowych cen pieczywa

Aktualna sytuacja na rynku piekarskim nie daje wielu powodów do optymizmu - ostrzega Andrzej Piętka z Akademii Wypieków.
  • Autor: portalspozywczy.pl
  • Data: 02-12-2021, 20:34
Nie ma szans na utrzymanie dotychczasowych cen pieczywa
Zdaniem Andrzej Piętki, w najkorzystniejszej sytuacji wydają się być piekarnie posiadające własną sieć sklepów firmowych i rozwijające handel obwoźny. To daje im szanse szybkiego dostępu do gotówki za sprzedany towar oraz możliwość kształtowania cen i asortymentu na półce; fot. kolaż/shutterstock

Piekarnie liczą koszty

 – Pogłębia się chaos informacyjny i cenowy na rynku surowców oraz wyczekiwane są radykalne wzrosty cen za energię, elektryczną, gaz, paliwo do samochodów, wodę itd. Cena mąki zmienia się co tydzień i nie ma na razie szans na zakontraktowanie stałej ceny na dłuższy czas. Koszt zakupu oleju to minimum wzrost o 100%, podwyżki dotyczą również ziarna, owoców, kremów, farszy i wielu ważnych komponentów. Jeżeli do tego dodamy spodziewane w przyszłym roku roszczenia płacowe pracowników piekarni przy jednoczesnym braku specjalistów potrzebnych do pracy to perspektywa utrzymania niskiej ceny za pieczywo jest zerowa  – wylicza Andrzej Piętka.

Zdaniem eksperta, w najkorzystniejszej sytuacji wydają się być piekarnie posiadające własną sieć sklepów firmowych i rozwijające handel obwoźny. To daje im szanse szybkiego dostępu do gotówki za sprzedany towar oraz możliwość kształtowania cen i asortymentu na półce.

 – To uniezależnia od musu dowozu pieczywa dla sieci handlowych i pozwala reagować na zapotrzebowanie kupujących klientów. Jednymi z nielicznych niebezpieczeństw dla tej formy prowadzenia biznesu będzie stały, chociaż niewielki odpływ klientów do zakupów pieczywa w dyskontach (ceny tu będą niższe za chleb i to może do zakupów w takich miejscach) i zagrożenia kosztowo-płacowe. Takie piekarnie najlepiej przetrwały okres covidowy, a lockdowny dobrze wpłynęły na sprzedaż w sieci sklepów firmowych i kondycję finansową – komentuje Piętka.

Ceny pieczywa

Dodaje, że duże zakłady rzemieślnicze i największe piekarnie przemysłowe zderzają się aktualnie najbardziej z kosztami, brakiem specjalistów do pracy i nieprzewidywalnością cen surowców w perspektywie kilku najbliższych miesięcy. Ma to negatywny wpływ na tworzenie cenników i jednocześnie na negocjacje cenowe z obsługiwanymi sieciami dyskontów i sklepów. Trudno jest przez to zagwarantować ceny na pieczywo w perspektywie kolejnych miesięcy dla sieci dyskontowych i sklepów zewnętrznych.

 – Wydaje się, że będzie to miało dodatkowo wpływ na nowe projekty, bo będą ograniczane lub wygaszane. Żadna piekarnia przecież nie podejmie ryzyka produkcji nowego chleba, nie mając gwarancji, że za 2-3 miesiące nie będzie dostępu do potrzebnych surowców. Inflacja nie będzie sprzyjała stałej cenie na komponenty, koszty energii i pracowników – podkreśla.

Zdaniem eksperta, w przypadku tego typu zakładów na ich korzyść działać będzie posiadanie certyfikatów IFS i BRC i duże umaszynowienie oraz automatyzacja produkcji. Cały czas wzrasta zapotrzebowanie na pieczywo mrożone, pakowane i coraz mniej na świeże.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
  • Młynarz 2021-12-09 20:15:24

    Panie kochany ! przygotuj się Pan na stu procentowy wzrost ceny mąki ! rolnikom koszty wzrosły o 200 % , nie przejmuj się Pan ! PiS za wszystko zapłaci !

    Odpowiedz

Powiązane tematy:

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.
Bądź na bieżąco!Subskrybuj nasz newsletter
Obserwuj nas

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!