Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Zboża

Obniżki cen otrąb wpływają na marże przemiałowe

- Obserwowane od kilku miesięcy obniżki cen otrąb, wyraźnie obniżają rentowność przemiału pszenicy – zwraca uwagę Michał Koleśnikow, Dyrektor Departamentu Analiz Ekonomicznych, Sektorowych i Rynków Rolnych, BGŻ BNP Paribas.

Obniżki cen otrąb wpływają na marże przemiałowe
fot. pixabay.com

Autor: Bank BGŻ BNP Paribas
Data: 29-11-2016, 13:02

Jak wynika z analizy danych podawanych przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi od końca lipca do połowy listopada otręby pszenne sprzedawane luzem potaniały o 36%, czyli 183 zł/t. W ostatnim tygodniu lipca (25-31.07) ceny otrąb osiągnęły najwyższy w tym roku poziom 501 zł/t i były wówczas o 1% tańsze niż rok wcześniej. Jednakże w dwóch pierwszych miesiącach sierpnia ceny załamały się - ich spadek wyniósł aż 115 zł/t. Za kilka tygodni ceny lekko odbiły, ale od początku września stopniowo się obniżały. W ten sposób w trzecim tygodniu listopada przeciętna cena otrąb sprzedawanych luzem wyniosła zaledwie 318 zł/t. Było to aż o 24% mniej niż w tym samym tygodniu w 2015 r. O ile w pierwszej połowie roku cena otrąb stanowiła przeciętnie równowartość  71% ceny zakupu ziarna pszenicy, to w trzecim tygodniu listopada jedynie 49% ceny ziarna.

- Otręby stanowią ważny produkt uboczny produkcji mąki. Jako, że ich ceny zmieniają się znacznie, mają tym samym duże znaczenie dla osiągniętej przez młyny marży przemiałowej. Przyjmując, że otręby stanowią 25% masy wszystkich produktów przemiału pszenicy, zanotowany w ciągu ostatnich trzech miesięcy spadek cen otrąb, spowodował stopnienie marży przemiałowej o 36 zł/t. A warto zauważyć, że w analizowanym okresie cena pszenicy wzrosła. W ostatnim tygodniu lipca wynosiła ona 608 zł/t, a w trzecim tygodniu listopada 654 zł/t. W tym samym czasie ceny najpopularniejszej mąki pszennej obniżyły się o 4 zł/t – mówi Michał Koleśnikow.

Wszystko to powoduje, że obecnie marże przemiałowe są niskie. Przy założeniu produkcji mąki piekarniczej typu 500 i 750 sprzedawanej luzem, przy odpowiednich założeniach dotyczących technologii produkcji oraz hipotetycznej sytuacji, że ziarno jest zakupione w tym samym tygodniu, w którym sprzedane są mąka i otręby,  otrzymujemy marżę przemiałową na poziomie jedynie 73 zł/t. Marża ta musi pokryć wszystkie koszty zakładu poza kosztem zakupu ziarna.

- Oczywiście tego typu wyliczenia są dużym uproszczeniem, gdyż sytuacja każdego młyna jest trochę inna. Dużo zależy od zastosowanej strategii zakupowej surowca i strategii sprzedażowej produktów. Pokazują jednak, że sytuacja części młynów w ostatnich tygodniach mogła ulec wyraźnemu pogorszeniu – dodaje Dyrektor Departamentu Analiz Ekonomicznych, Sektorowych i Rynków Rolnych, BGŻ BNP Paribas.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Michał Koleśnikow RSS ALERT    /    BGŻ BNP Paribas RSS ALERT    /    otręby RSS ALERT    /    rynek zbóż 2016 RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.236.156.34
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!