Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Zboża

Polska powinna zacząć wykorzystywać potencjał produkcji śruty rzepakowej

- Inwestycje muszą być zabezpieczone w czasie. Są dziedziny, w które państwo nie musi ingerować ponad konieczność. Efekty działań rządu będą determinowane konkretnymi rozwiązaniami w odniesieniu do konkurencyjności, czyli chociażby likwidacją problematycznych kwestii podatkowych - mówi serwisowi portalspozywczy.pl Adam Stępień, dyrektor generalny Polskiego Stowarzyszenia Producentów Oleju.

Polska powinna zacząć wykorzystywać potencjał produkcji śruty rzepakowej
Adam Stępień, dyrektor generalny PSPO, fot. Paweł Pawłowski/Żelaznastudio

Autor: portalspozywczy.pl
Data: 29-03-2016, 09:56

Jak mówi Adam Stępień, branżę olejarską zastanawia dlaczego potencjał wynikający z dużej produkcji krajowej śruty rzepakowej nie jest w pełni wykorzystywany.

- Nasi członkowie muszą szukać odbiorców na rynkach zachodnich, gdzie w sposób istotny wzrasta wykorzystanie śruty rzepakowej powodując lepsze zabezpieczenie dostaw białka paszowego na poziomie europejskim zapewniając lepszą dywersyfikację względem śruty sojowej, od której jesteśmy de facto uzależnieni. Chodzi o to żeby w większym stopniu dbać o własne potrzeby uwzględniając jednocześnie nasze możliwości. W 2015 roku w Niemczech wykorzystanie śruty sojowej i rzepakowej w produkcji zwierzęcej zrównało się, co pokazuje, że nie mówimy jedynie o swoistej idée fixe - dodaje.

Dyrektor generalny PSPO zwraca uwagę na podnoszoną w Planie na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju kwestię ułatwień natury proceduralnej. Jak mówi, to hasło, które nieźle brzmi, ale wymaga uszczegółowienia.

- Branża olejarska jest w miarę poukładana. Jeżeli mówimy o nadregulacji czy konieczności reindustrializacji, bo takie hasło kilkukrotnie się w dokumentach rządowych pojawia, to po prostu nie przeszkadzajmy - dodaje.

Wśród elementów, które wpływają na polską konkurencyjność, a które są całkowicie niezależne od przedsiębiorcy Stępień wymienia m.in. politykę podatkowa, w tym politykę akcyzowa oraz koszty energii, które wprost determinują możliwość pozycjonowania swojego produktu na rynku, w szczególności gdy mowa o ekspansji na rynki inne niż krajowy.

- Jeżeli mówimy o innowacyjności i wsparciu modernizacyjnym to dajmy te możliwości w praktyce. W chwili obecnej są to często hasła, które nie przekładają się chociażby na komercjalizację nowych rozwiązań technologicznych. Nie jest tak, że w przypadku zmiany koniunktury za rok można w sposób prosty i bezbolesny przestawić profil swojego gospodarstwa, w szczególności tam, gdzie następują specjalizacje. I w tym kierunku Plan Morawieckiego ideowo wychodzi nam naprzeciw. Wydaje się, że jego praktyczna realizacja jest sposobem na wyjście z pewnego impasu. Chodzi o zmiany, które będą podchodzić do konkretnego sektora w sposób dający długofalowe podstawy do jego funkcjonowania i rozwoju - podsumowuje dyrektor generalny Polskiego Stowarzyszenia Producentów Oleju.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Adam Stępień RSS ALERT    /    PSPO RSS ALERT    /    Polskie Stowarzyszenie Producentów Oleju RSS ALERT    /    oleje RSS ALERT    /    Plan Morawieckiego RSS ALERT    /    plan na rzecz odpowiedzialnego rozwoju RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.228.10.64
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!