Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Zboża

PZPPZM: Czwarty kwartał nie będzie dobrym finansowo okresem dla branży młynarskiej

– Pod koniec listopada ceny pszenicy konsumpcyjnej w stosunku do tego samego okresu roku poprzedniego wzrosły o ponad 20%, a ceny mąki piekarniczej typ 750 tylko o niecałe 6%. Dziś te relacje się nieco poprawiły, ale wciąż wzrost cen pszenicy przekracza o ponad 10% zwyżkę cen mąki – mówi serwisowi portalspozywczy.pl Krzysztof Gwiazda, prezes Zarządu Polskiego Związku Pracodawców Przemysłu Zbożowo-Młynarskiego.

PZPPZM: Czwarty kwartał nie będzie dobrym finansowo okresem dla branży młynarskiej
Krzysztof Gwiazda, prezes Zarządu Polskiego Związku Pracodawców Przemysłu Zbożowo-Młynarskiego

Autor: portalspozywczy.pl
Data: 18-12-2020, 09:58

Jakie największe wyzwania przyniósł rok 2020 dla przemysłu zbożowo-młynarskiego? Zdaniem Krzysztofa Gwiazdy, prezesa Zarządu Polskiego Związku Pracodawców Przemysłu Zbożowo-Młynarskiego, w pierwszej kolejności należy wymienić gwałtowny wzrost popytu na mąkę paczkowaną w opakowania detaliczne, a także zwiększone zapotrzebowanie na kasze i płatki.

– To zjawisko było widoczne na początku marca. Jak wszyscy pamiętamy, w obliczu napływających coraz bardziej niepokojących informacji z południa Europy na temat epidemii COVID-19, Polacy ruszyli do sklepów, chcąc zgromadzić zapasy nie tylko papieru toaletowego, ale także żywności o przedłużonej trwałości, takiej jak właśnie mąka, płatki, kasze czy makarony – przypomina prezes PZPPZM.

Zamówienia na te produkty ze strony handlu bardzo wzrosły, a młyny wszelkimi możliwymi sposobami starały się zapewnić ciągłość dostaw.

– Trzeba było uruchomić dodatkowe zmiany w tygodniu oraz podjąć pracę w soboty i niedziele. Jednak linie do paczkowania mają ograniczone maksymalne wydajności, a ilość opakowań detalicznych była zaplanowana pod standardową sprzedaż. Do tego doszły wyzwania logistyczne – mąkę nie tylko trzeba było wyprodukować i zapakować, ale dalej dostarczyć do sklepów czy hurtowni. Ta wysoka sprzedaż w sklepach detalicznych wygasła w kwietniu przed świętami wielkanocnymi. Nasza branża podołała temu wyzwaniu, bo jeśli nawet pojawiły się jakieś chwilowe braki, to błyskawicznie były uzupełniane –  mówi Krzysztof Gwiazda.

Drugim problemem, z którym zderzyli się, była ograniczona sprzedaż pszenicy przez rolników od marca do połowy czerwca, przy jednocześnie rosnących cenach tego zboża.

– Susza marcowo-kwietniowa i obawy o wielkość nowych zbiorów 2020, w sytuacji pandemii i lockdownu, plus bardzo duży wywóz pszenicy na eksport z Polski, zniechęcały sprzedających do zawierania nowych transakcji. Młynarze mieli poważne obawy, czy nie zabraknie pszenicy na przednówku. Jako Związek zwróciliśmy się do Ministerstwa Rolnictwa z prośbą o rozważenie uruchomienia rezerw znajdujących się w dyspozycji Agencji Rezerw Materiałowych, przewidując możliwość wystąpienia krytycznych sytuacji braku pszenicy do przemiału na przełomie czerwca i lipca. Na szczęście do takich sytuacji nie doszło. Maj przyniósł opady i poprawę stanu upraw na polach. Rolnicy zdecydowali się sprzedać końcówki posiadanej pszenicy, tym bardziej że nie było ekonomicznego sensu trzymania ziarna do sierpnia. Cena w szczycie majowym była o blisko 200 złotych wyższa niż płacono pod koniec czerwca za pszenicę z nowego zbioru z dostawą w sierpniu – tłumaczy prezes Zarządu Polskiego Związku Pracodawców Przemysłu Zbożowo-Młynarskiego.

więcej informacji:

Krzysztof Gwiazda RSS ALERT    /    Polski Związek Pracodawców Przemysłu Zbożowo-Młynarskiego RSS ALERT    /    zboża RSS ALERT    /    mąka RSS ALERT    /    cena mąki RSS ALERT    /    młyny RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 121.29.46.155
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!