• partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

Rekordowy skok cen oleju rzepakowego

Rozpoczynający nowy rok 2009 tydzień (29.12.08-04.01.09) przyniósł skok cen oleju rzepakowego do 3 754 PLN/t (w poszczególnych zakładach od 3 000 do 4 032 PLN/t), tj. o prawie 2 proc. więcej niż ostatni rekord cenowy z lipca 2008 r., po czym ceny spadły o 10,2 proc.
  • Autor: Bank BGŻ
  • Data: 20-01-2009, 08:24

Ceny zakupu nasion tłuszczowych wzrosły w niewielkim stopniu. W tygodniu 05-11.01 w zakładach kształtowały się od 926 do 1 288 PLN/t przy średniej ważonej 1 226 PLN/t.

Jak podaje Rabobank chiński przemysł przetwórstwa rzepaku poniósł duże straty z powodu gwałtownego spadku cen oleju rzepakowego w ubiegłym roku. Ponad połowa firm znalazła się na krawędzi bankructwa. Cena krajowego rzepaku czwartej klasy spadła z 16 500 CNY/t w marcu do 6 800 CNY/t w grudniu (1 000 CNY = 470 PLN). Pod wpływem światowego kryzysu finansowego i spadku cen innych olejów roślinnych: palmowego i sojowego wyhamowaniu uległy zakupy spekulacyjne. W 2008r. spośród 220 chińskich zakładów przetwórstwa rzepaku 208 zanotowało straty, a tylko 12 osiągnęło jakikolwiek zysk. W wielu zakładach koszty produkcji oleju rzepakowego wynosiły ok. 12 000 CNY/t, 4 000 CNY/t powyżej aktualnej ceny rynkowej. Zatem im więcej sprzedawały, tym więcej traciły. Większość zakładów dysponowała małymi mocami produkcyjnymi i nie wykorzystywała instrumentów pochodnych.

Jednocześnie na rynek chiński gwałtownie wkraczają światowi giganci w branży olejów jadalnych. Trzech z czterech największych ADM, Bunge i Louis Dreyfus inwestuje w mieście Rizhao prowincji Shandong w północnych Chinach, podobnie jak Sime Darby - największy producent oleju palmowego na świecie. Jedynie 2 zakłady w tym mieście pozostają własnością kapitału rodzimego, pozostałe zostały przejęte lub są kontrolowane przez inwestorów zagranicznych.

Zagraniczne firmy odpowiadają za 50% chińskiej produkcji oleju sojowego i ich udział rośnie. W latach 2003-2005 ponad 50% dużych zakładów tłuszczowych w Chinach zbankrutowało lub zostało przejętych, głównie z powodu wyższych kosztów zakupu surowców oraz w mniejszym stopniu niedoskonałego zarządzania i nie korzystania z instrumentów finansowych na rynkach futures. Spadek powierzchni upraw oleistych w Chinach powoduje, że surowiec krajowy jest znacznie droższy od importowanego. W rezultacie kontroli światowego rynku ziarna przez czterech graczy chińskie zakłady tłuszczowe mają wyższe koszty niż ich zagraniczni rywale. Obecnie z importu pochodzi 80% surowca do produkcji oleju sojowego, 100% do produkcji oleju palmowego i 15% rzepakowego.

O skali inwestycji w państwie środka świadczy budowana przez firmę Sime Darby rafineria oleju palmowego o wydajności 3 mln ton rocznie. Według władz miasta projekt przyniesie 500 mln USD inwestycji w rafinację, przetwórstwo, magazynowanie i sprzedaż olejów roślinnych, zwłaszcza oleju palmowego i produktów towarzyszących. Pierwsza część projektu ma wartość 29,98 mln USD i zapewni moce produkcyjne 1 mln ton oleju palmowego rocznie.

więcej informacji:

Powiązane tematy:

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!