• partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

Oznaczenie produktu jako wegański zniechęca do zakupu?

Powszechne na rynku etykiety jednoznacznie komunikujące „wegański” skład produktu lub brak któregoś z ograniczanych w diecie składników niekoniecznie zachęcają klientów do ich zakupu - czytamy w raporcie RoślinnieJemy.
  • Autor: Portalspozywczy.pl
  • Data: 13-07-2021, 12:04
Oznaczenie produktu jako wegański zniechęca do zakupu?
Produkty z napisem "wegański" na etykiecie są postrzegane gorzej niż "roślinne". fot. Roam In Color on Unsplash
  • Produkt opisany na etykiecie jako "wegański" odbierany jest przez Polaków jako skierowany wyłącznie do wegan.
  • Dużo bardziej pozytywne konotacje budzi termin "roślinny".
  • Stosowanie terminu "roślinny" zamiast "wegański" zwiększa szanse na dotarcie do szerszej grupy konsumentów.

 

Dlaczego 'vegan' budzi negatywne skojarzenia?

W 2018 roku analitycy z firmy Mattson stwierdzili, że słowo „vegan” powoduje często negatywne skojarzenia. Termin ten kojarzy się z wyrzeczeniami, restrykcjami oraz pewnym wykluczeniem społecznym ze względu na silne powiązanie z wartościami, z którymi nie każdy konsument się utożsamia.

Twórcy kampanii "RoślinnieJemy" postanowili sprawdzić tę samą zależność na polskim gruncie. Jak się okazało, polskie określenie „roślinny”, w odróżnieniu do „wegańskiego”, ma dla konsumentów
dużo bardziej neutralne, a nawet pozytywne konotacje.

Produkt roślinny zachęca bardziej niż wegański

Ankietowani zostali poproszeni o wybór pomiędzy produktem „100% wegańskim”, a „100% roślinnym”. 68 proc. respondentów wskazało produkt „100% roślinny” jako oznaczenie, które bardziej skłoni ich do jego zakupu. 10 proc. wybrało oznaczenie "wegański", a 22 proc. nie miało zdania.

Co ciekawe, według 32 proc. respondentów oznaczenie dania lub produktu jako „wegańskich” daje do zrozumienia, że są one zarezerwowane tylko dla wegan (w przypadku „roślinnych” uważa tak 7 proc. badanych). W opinii autorów ankiety może to wykluczać potencjalnych nabywców, nieidentyfikujących się z żadną konkretną dietą lub światopoglądem.

Produkt roślinny uważany za zdrowszy niż wegański

Co ciekawe, według Polaków produkty oznaczone jako „roślinne” uważane są dwukrotnie częściej za zdrowe (52%), niż produkty wegańskie (24%). Jest to warte odnotowania, ponieważ aż 55% Polaków byłaby skłonna jadać roślinne alternatywy mięsa właśnie z racji na korzyści zdrowotne płynące z ich spożywania

Termin "wegański" budzi też więcej negatywnych konotacji. 32 proc. badanych uważa go za przeznaczony "tylko dla wegan", 18 proc. jako produkt "nie dla nich", 15 proc. jako "przereklamowany", 14 proc. jako "niesmaczny", 13 proc. jako "irytujący", a 11 proc. jako "niepełnowartościowy". Dla porównania te same cechy w odniesieniu do produktów oznaczonych jako roślinne wskazywało od 2 do 6 proc. badanych. 

Jak zainteresować konsumenta produktem roślinnym?

RoślinnieJemy radzą producentom żywności, że jeżeli chcą zainteresować swoim daniem szersze grono klientów (nie tylko wegan i wegetarian), najlepszym wyborem będzie komunikowanie go jako „roślinnego”.

- Produkty oznaczone mianem „roślinnych” mają większą szansę na bycie skojarzonym z takimi słowami kluczami jak „zdrowy”, „pełnowartościowy”, „przyjazny środowisku”, niż te, które pozycjonują się jako „wegańskie” - wskazują autorzy opracowania.

Określenie „wegański” jest przez Polaków odczytywane jako skierowane wyłącznie do wegan, czyli najprawdopodobniej bardziej związane z zestawem poglądów czy stylem życia, a nie cechą produktu.

Można przypuszczać, że wydzielenie sekcji „wegańskiej” w kartach restauracji zmniejsza szansę, że spróbują ich osoby, które nie stosują diety wegańskiej. Podobna zależność może dotyczyć sekcji wegańskich na półkach sklepowych. O ile osobom już poszukującym łatwiej do nich dotrzeć, to osoby niestosujące diety roślinnej mają większą szansę wypróbować roślinne zamienniki mięsa i nabiału, jeśli znajdą się w sekcji z tymi produktami w wersji tradycyjnej - czytamy w raporcie.

Pełna wersja raportu dostępna jest na stronie kampanii RoślinnieJemy.

Powiązane tematy:

Partner serwisu
  • partner serwisu
subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!