• partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

Raport ProVeg: Kto najczęściej sięga po roślinne alternatywy?

Z raportu Fundacji ProVeg Polska "o roślinnych alternatywach: trendy, rynek, konsument" wynika, że większość konsumentów, którzy sięgają po roślinne alternatywy mięsa i nabiału stanowią osoby, które na co dzień spożywają mięso.
  • Autor: www.portalspozywczy.pl/ ProVeg
  • Data: 07-08-2021, 09:33
Raport ProVeg: Kto najczęściej sięga po roślinne alternatywy?
Fundacja ProVeg przygotowała raport o roślinnych alternatywach, w którym wyjaśnia kim są konsumenci tych produktów/ fot. shutterstock
  • ProVeg przygotowało raport o roślinnych alternatywach, w którym wyjaśnia kim są konsumenci tych produktów.
  • Po roślinne alternatywy mięsa i nabiału sięgają głównie osoby ograniczające spożycie produktów odzwierzęcych z różnych powodów oraz osoby przywiązujące wagę do zdrowego stylu życia.
  • Weganie i wegetarianie stanowią jedynie część grupy docelowej w segmencie żywności roślinnej.

Struktura grupy docelowej ma kluczowe znaczenie z perspektywy targetowania i pozycjonowania roślinnych alternatyw dla produktów odzwierzęcych, zarówno przezproducentów, jak i sieci handlowe.

Zrozumienie tej grupy prowadzi do kilku wniosków, które warto uwzględnić w obszarze strategii marketingowej.

Żywność roślinna - jakie są jej atuty 

Kluczowym atrybutem żywności roślinnej są jej właściwości zdrowotne. Rezygnacja lub ograniczenie spożycia produktów odzwierzęcych to dziś wśród polskich konsumentów w dużej mierze decyzja wynikająca z aspektów zdrowotnych lub chęci prowadzenia zdrowego trybu życia, dlatego kluczowe znaczenie ma skład produktu - wynika z raportu ProVeg.

Jedną z największych trudności w ograniczaniu konsumpcji produktów odzwierzęcych jest tęsknota za ich smakiem. Produkty roślinne o smaku, zapachu i teksturze podobnej lub lepszej od produktu mięsnego/mlecznego mają szansę zyskać szerokie grono odbiorców.

Ze względu na szerokość i różnorodność grupy docelowej przekaz marketingowy adresowany do odbiorców produktów roślinnych powinien być inkluzywny. Lepiej sprawdzają się komunikaty podkreślające to, co jest w produktach (roślinny), niż to, czego w nich nie ma (bezmięsny).

Jak czytamy w raporcie - zmiana przyzwyczajeń w zakresie sposobu odżywiania nie zawsze jest łatwym procesem dla konsumentów. W związku z tym producenci stawiają przede wszystkim na jasny i prosty przekaz rozpoczynając od typu produktów, który oferują (dobrze znane i lubiane kategorie produktowe), poprzez klarowną identyfikację wizualną, na działaniach marketingowych kończąc. Także sieci handlowe wychodzą naprzeciw konsumentom, poszerzając ofertę w zakresie produktów gotowych, a także prezentując w swoich materiałach marketingowych nie tylko wybór produktów, ale także sposób ich użycia (np. przepisy, sposób podania i przyrządzenia).

Roślinne alternatywy - jak marki powinny komunikować się z ich konsumentami

Komunikacja roślinnych alternatyw mięsa skierowana do konsumentów, którzy są już „po zielonej stronie mocy” nie jest obecnie trudnym zadaniem – w tej grupie produkt sam się broni a konsumenci aktywnie poszukują nowych marek na rynku.

- Wyzwaniem jest jednak dotarcie do nowych osób i poszerzenie grupy docelowej o konsumentów „nieroślinnych”. Najnowsze ogólnopolskie badania (styczeń 2021) pokazują, że po przedstawieniu nazwy, opakowania czy logo marki wegańskiej, już 72% Polaków rozpoznaje brand roślinny – w tym niemal wszyscy z grupy kupujących wegańską żywność, bo aż 97%. Marki wege, z którymi najbardziej zaznajomieni są polscy konsumenci, są dalekie w swojej specjalizacji od produkcji roślinnej, np. mięsna marka Tarczyński. Wege kabanosy tej firmy są cennym przykładem do zrozumienia specyfiki komunikowania się z niewtajemniczoną w zielony świat grupą nabywców. Nie zostały nazwane „nie kabanosy” czy „wegańskie kabanosy”, lecz roślINNE – i odmienność ta w percepcji konsumentów nie jest czymś złym, a wręcz intryguje i zachęca. Zgodnie z wynikami badań, taki prosty ton i styl języka lepiej trafia do odbiorcy. W końcu rośliny nie są gorsze od mięsa, są po prostu inne, nie muszą mięsa imitować. Wokół diety roślinnej krąży wiele mitów: że jest uboga w białko, produkty są wysoko przetworzone oraz trudno dostępne. A polscy konsumenci przy wyborze produktów coraz częściej zwracają uwagę na kwestie zdrowotne i środowiskowe. Chcą czuć, że wybierając roślinne alternatywy, mają pozytywny wpływ zarówno na swoje zdrowie, jak i na Planetę. Dlatego warto w komunikacji pokazywać i podkreślać „zielone” przewagi marki, tak by każdy mógł pozyskać tę wiedzę i miał poczucie, że dokonał dobrego wyboru. Aby dotrzeć poza grupę odbiorców, którzy sami śledzą najnowsze trendy, warto uwydatniać w komunikacji roślinnej zalety i różnorodność smakową. Produkty i marki roślinne tworzą nową kategorię, dlatego należy dla nich tworzyć nową nomenklaturę i nowy unikalny roślinny język oraz świat. Mięsne analogie mogą nie przekonać nowych odbiorców- mówi Karolina Kleta, strateżka z Advalue Engaged.

Czytaj również: 

Raport Proveg: Polska ma szansę być roślinnym spichlerzem Europy

Raport o roślinnych alternatywach: trendy, rynek, konsument

 

Powiązane tematy:

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!