Partnerzy portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu

Roślinne zamienniki chcą zyskać na wzroście cen mięsa

Według badań agencji Inquiry przeprowadzonych w listopadzie 2021 roku, kategoriami, które w odczuciu Polaków podrożały w największym stopniu są pieczywo oraz mięso i wędliny. Czy obecna sytuacja może być szansą na kolejne wzrosty rynku roślinnych alternatyw?
  • Autor: oprac. A.Wrona
  • Data: 21-01-2022, 10:16
Roślinne zamienniki chcą zyskać na wzroście cen mięsa
Fakt, że z ubiegłym rokiem Polacy otworzyli się na roślinne jedzenie spowodował, że coraz więcej producentów wchodzi w segment alternatyw mięsa i chce go rozwijać, co niewątpliwie będzie sprzyjać konkurencji cenowej w obrębie tej kategorii; fot. mat. pras.

Fleksitarianie napędzają rynek

Rynek zamienników mięsa kształtowany jest przez fleksitarian. Z ubiegłorocznego ogólnoeuropejskiego badania, przeprowadzonego w ramach projektu Smart Protein przez ProVeg International, we współpracy z Innova Market Insights wynika, że aż połowa flekstarian ocenia zamienniki mięsa jako zbyt drogie. Mimo to, kategoria ta zamknęła miniony rok z imponującymi wzrostami.

Wzrosty te napędza rosnąca ilość osób ograniczających mięso, pogłębiająca się świadomość zdrowotna oraz zmiana preferencji konsumentów w kierunku niskoemisyjnych białek roślinnych, które stają się ważnym czynnikiem zrównoważonego rozwoju.

Ceny żywności

Początek 2022 przyniósł kolejne podwyżki cen żywności, w dodatku pewnym jest, że zostaną one z nami na dłużej. Niewątpliwie jednym z największych wyzwań nowego roku, dla całego sektora spożywczego, będzie utrzymanie rentowności, w warunkach gwałtownego wzrostu kosztów produkcji i zaproponowanie ceny produktu gotowego, która nie wywoła odpływu klientów.

Wzrosty cen energii czy transportu to nie jedyne przyczyny wzrostu cen mięsa, ale w większym stopniu wpływają na koszt pozyskania surowca mięsnego niż roślinnego.

Można się spodziewać, że różnica między ceną tradycyjnych produktów mięsnych i ich roślinnych zamienników zmniejszy się, co w efekcie może spowodować, że dieta roślinna przestanie być postrzegana jako ta znacznie droższa

- Wzrost kosztów produkcji wydaje się być nieunikniony, niezależnie od kategorii. Wzrost cen przetworów mięsnych może być bardziej dotkliwy dla konsumentów niż wzrost zamienników na bazie roślin strączkowych, między innymi dlatego, że koszt pozyskania surowca zwierzęcego jest niewspółmiernie większy. Ślad węglowy i wodny roślinnego burgera czy kiełbaski jest mniejszy od śladu tradycyjnych odpowiedników, co oznacza, że do pozyskania białka z roślin strączkowych pozyskuje się kilka lub nawet kilkanaście razy mniej zasobów energii i wody niż do pozyskania białka z mięsa. W świetle obecnej sytuacji rynkowej, cena staje się jeszcze ważniejszym kryterium wyboru
produktu na poziomie sklepowej półki. Fakt, że z ubiegłym rokiem Polacy otworzyli się na roślinne jedzenie spowodował, że coraz więcej producentów wchodzi w segment alternatyw mięsa i chce go rozwijać, co niewątpliwie będzie sprzyjać konkurencji cenowej w obrębie tej kategorii. Wierzę, że w konsekwencji obecnych zmian na rynku cen mięsa i dzięki popularyzacji wiedzy nt. roślinnego modelu odżywiania w naszym kraju, wkrótce roślinne zamienniki mięsa przestaną mieć wizerunek tych „z górnej półki” i będą nie tylko sposobem na urozmaicenie diety, ale także świadomym wyborem, tak prozdrowotnym, jak i prośrodowiskowym. – mówi Dariusz Haraj, CEO OneDayMore.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Powiązane tematy:

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.
Bądź na bieżąco!Subskrybuj nasz newsletter
Obserwuj nas

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!