Żywność roślinna - wartość i struktura rynku
Kategoria żywności roślinnej od kilku lat rozwija się bardzo dynamicznie - notuje wzrosty kilkunasto- kilkudziesięcio- lub też trzy cyfrowe z roku na rok w zależności od konkretnej kategorii, konkretnego rynku i stopnia jego rozwoju. W ciągu ostatnich dwóch lat ta kategoria łącznie wzrosła o ok. 50 proc.
Marcin Tischner, Corporate Engagement & Sustainability Specialist ProVeg Polska wskazuje, że obecnie najszybciej rozwijają się te kategorie, które miały dotąd najmniejszy udział i dopiero zaczęły pojawiać się na rynku, czyli np. zamienniki ryb i jaj.
Popularnymi kategoriami produktów, które przyczyniają się do zmian i dominują na rynku, są alternatywy mleka i mięsa. W większości krajów wzrost sprzedaży został odnotowany na większą skalę w dyskontach w porównaniu do supermarketów - wynika z danych Roślinniejemy.
W 2020 na polskim rynku zamienników królowało "mleko" na bazie owsa i ta kategoria bardzo dynamicznie się rozwijała. - Jak sprawdzaliśmy kilka lat temu, to polskich producentów bazujących na lokalnych surowcach było dosłownie paru. W tym momencie widzimy, że coraz więcej producentów w ten segment wchodzi i chce go rozwijać. Kategoria ta rozwija się szybciej niż poszczególne kategorie produktów odzwierzęcych. Wynika to ze stosunkowo małej skali udziału w rynku tych produktów. Tendencje są dosyć optymistyczne – dodaje Marcin Tischner.
Mateusz Kowalewski, prezes Hortimex wskazuje, że kategorię zamienników mięsa i nabiału napędzają fleksitarianie, a nie weganie i wegetarianie. Roślinne zamienniki pojawiły się z potrzeby wegetarian i wegan, którzy nie mogli znaleźć produktów atrakcyjnych smakowo. To do nich była początkowo zaadresowana ta oferta. Dzisiaj głównym driverem tego rynku i siła sprawczą są właśnie fleksitarianie.
11 stycznia to Dzień Wegetarian. Producenci żywności i fast foody coraz bardziej roślinni
Z danych Roślinniejemy wynika, że 43% Polaków ogranicza spożycie mięsa, a niemal co 10. osoba nie je go wcale. A fleksitarianizm – czyli świadome ograniczenie produktów odzwierzęcych w diecie – to jeden z czołowych trendów w branży spożywczej.
Wegetarianizm to świadome i celowe wyłączanie z diety mięsa, w tym ryb, owoców morza oraz owadów. Wiąże się także z unikaniem na talerzu innych produktów pochodzenia zwierzęcego. Wegetarianizm to wybór, i może być wybrany z pobudek moralnych, zdrowotnych, ekologicznych lub ekonomicznych albo wszystkich naraz.
- Trendem jest odchodzenie od jedzenia mięsa na co dzień i ograniczenie konsumpcji na rzecz znalezienia lepszej jakości mięsa lub zostawienia na przykład wyłącznie na weekend. Młodzi ludzie coraz częściej decydują się na ograniczanie mięsa lub przejście na wegetarianizm lub weganizm - przyznał w rozmowie z Horecatrends.pl David Gaboriaud.
Wege oferta - półki sklepowe coraz bardziej roślinne
Kategoria żywności roślinnej bardzo dynamicznie rozwija się w detalu. Producenci konwencjonalnych produktów jak i tych alternatywnych prześcigają jeśli chodzi o nowe pozycje asortymentowe w wege produktach.
Na początku stycznia 2022 w Biedronce zadebiutowała Roślinna Piątnica- wegańska marka znanego producenta nabiału.
ZOBACZ RÓWNIEŻ: Lidl stawia na produkty wege. Które z nich można kupić taniej?
Peja w reklamie wegańskich burgerów. Zachęci do diety roślinnej?
Producent wędlin, kabanosów, parówek - Tarczyński - od pewnego czasu mocno stawia i promuje swoją ofertę roślinną.
Z kolei w 2021 r. firma Bezmięsny wprowadziła do oferty roślinną kaszankę.
Jednak opinia branży mięsnej co do rynku alternatyw nie jest jednorodna.
- Żywność roślinna jest ciekawym trendem, jednak sprzedaż tej kategorii jest jeszcze bardzo niepewna. Nie widzimy tutaj znaczących zysków, a raczej inwestycje, które będą się długo zwracać - mówi nam Tomasz Nowak, dyrektor generalny Zakładów Mięsnych Nowak.
UE w 2022 r. będzie zachęcać do diety roślinnej
Polityka promocyjna UE na rok 2022 będzie zachęcać do przejścia na dietę opartą na roślinach.
- Po raz pierwszy program wyraźnie wymienia przejście na bardziej roślinne diety, w tym ograniczenie czerwonego i przetworzonego mięsa oraz innych pokarmów związanych z ryzykiem raka, jako kryterium przyznawania dotacji promocyjnych. Jest to bardzo obiecujący krok we właściwym kierunku - zapewnia Barbara Rożyńska, rzecznik prasowa ProVeg Polska.
Nowe kryterium roślinne jest ograniczone do kampanii promocyjnych, które odbywają się na europejskim rynku wewnętrznym.
komentarze (2)
Od lat mam problem z nadprodukcją potasu w organizmie. Przekraczanie norm zagrażają mi nawet śmiercią a jak na dziś nie ma leku, by na to zareagować.W żadnym roślinnym produkcie nikt tego nie bierze pod uwagę. Bo nie mogę np. codzienne brać leki moczopędne bo mogą zrujnować moje nerki. I co ja będę jeść?
OdpowiedzMoże zacznij sobie gotować, idź na kurs dietetyki i przyjrzyj się makro produktów. Może nie tylko Ty masz taki problem, a starając się go rozwiązać, przetrzesz drogę innym? Trzymam kciuki :)
Odpowiedz