Partnerzy portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu

Rynek żywności roślinnej. Po jakie zamienniki sięgają Polacy?

Rok 2021 zmienił nastawienie konsumentów do diety roślinnej. M.in. dlatego, że coraz częściej mówi się o ogromnym śladzie węglowym, który powoduje spożywanie mięsa. Rzesza fanów wegetariańskiej i wegańskiej kuchni dynamicznie rośnie na całym świecie. Podobnie jak szerokość oferty roślinnej na sklepowych półkach.
  • Autor: MB
  • Data: 11-01-2022, 15:57
Rynek żywności roślinnej. Po jakie zamienniki sięgają Polacy?
Żywność roślinna. Polacy coraz bardziej wege/fot. shutterstock

Żywność roślinna - wartość i struktura rynku

Kategoria żywności roślinnej od kilku lat rozwija się bardzo dynamicznie - notuje wzrosty kilkunasto- kilkudziesięcio- lub też trzy cyfrowe z roku na rok w zależności od konkretnej kategorii, konkretnego rynku i stopnia jego rozwoju. W ciągu ostatnich dwóch lat ta kategoria łącznie wzrosła o ok. 50 proc.

Marcin Tischner, Corporate Engagement & Sustainability Specialist ProVeg Polska wskazuje, że obecnie najszybciej rozwijają się te kategorie, które miały dotąd najmniejszy udział i dopiero zaczęły pojawiać się na rynku, czyli np. zamienniki ryb i jaj.

Popularnymi kategoriami produktów, które przyczyniają się do zmian i dominują na rynku, są alternatywy mleka i mięsa. W większości krajów wzrost sprzedaży został odnotowany na większą skalę w dyskontach w porównaniu do supermarketów - wynika z danych Roślinniejemy.

W 2020 na polskim rynku zamienników królowało "mleko" na bazie owsa i ta kategoria bardzo dynamicznie się rozwijała. - Jak sprawdzaliśmy kilka lat temu, to polskich producentów bazujących na lokalnych surowcach było dosłownie paru. W tym momencie widzimy, że coraz więcej producentów w ten segment wchodzi i chce go rozwijać. Kategoria ta rozwija się szybciej niż poszczególne kategorie produktów odzwierzęcych. Wynika to ze stosunkowo małej skali udziału w rynku tych produktów. Tendencje są dosyć optymistyczne – dodaje Marcin Tischner.

Mateusz Kowalewski, prezes Hortimex wskazuje, że kategorię zamienników mięsa i nabiału napędzają fleksitarianie, a nie weganie i wegetarianie. Roślinne zamienniki pojawiły się z potrzeby wegetarian i wegan, którzy nie mogli znaleźć produktów atrakcyjnych smakowo. To do nich była początkowo zaadresowana ta oferta. Dzisiaj głównym driverem tego rynku i siła sprawczą są właśnie fleksitarianie.

11 stycznia to Dzień Wegetarian. Producenci żywności i fast foody coraz bardziej roślinni

Z danych Roślinniejemy wynika, że 43% Polaków ogranicza spożycie mięsa, a niemal co 10. osoba nie je go wcale. A fleksitarianizm – czyli świadome ograniczenie produktów odzwierzęcych w diecie – to jeden z czołowych trendów w branży spożywczej.

Wegetarianizm to świadome i celowe wyłączanie z diety mięsa, w tym ryb, owoców morza oraz owadów. Wiąże się także z unikaniem na talerzu innych produktów pochodzenia zwierzęcego. Wegetarianizm to wybór, i może być wybrany z pobudek moralnych, zdrowotnych, ekologicznych lub ekonomicznych albo wszystkich naraz.

- Trendem jest odchodzenie od jedzenia mięsa na co dzień i ograniczenie konsumpcji na rzecz znalezienia lepszej jakości mięsa lub zostawienia na przykład wyłącznie na weekend. Młodzi ludzie coraz częściej decydują się na ograniczanie mięsa lub przejście na wegetarianizm lub weganizm - przyznał w rozmowie z Horecatrends.pl David Gaboriaud.

Wege oferta - półki sklepowe coraz bardziej roślinne

Kategoria żywności roślinnej bardzo dynamicznie rozwija się w detalu. Producenci konwencjonalnych produktów jak i tych alternatywnych prześcigają jeśli chodzi o nowe pozycje asortymentowe w wege produktach.

Na początku stycznia 2022 w Biedronce zadebiutowała Roślinna Piątnica- wegańska marka znanego producenta nabiału.

 

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Lidl stawia na produkty wege. Które z nich można kupić taniej?

Peja w reklamie wegańskich burgerów. Zachęci do diety roślinnej?

 

 

Producent wędlin, kabanosów, parówek - Tarczyński - od pewnego czasu mocno stawia i promuje swoją ofertę roślinną.

Z kolei w 2021 r. firma Bezmięsny wprowadziła do oferty roślinną kaszankę.

Jednak opinia branży mięsnej co do rynku alternatyw nie jest jednorodna.

- Żywność roślinna jest ciekawym trendem, jednak sprzedaż tej kategorii jest jeszcze bardzo niepewna. Nie widzimy tutaj znaczących zysków, a raczej inwestycje, które będą się długo zwracać - mówi nam Tomasz Nowak, dyrektor generalny Zakładów Mięsnych Nowak.

UE w 2022 r. będzie zachęcać do diety roślinnej

Polityka promocyjna UE na rok 2022 będzie zachęcać do przejścia na dietę opartą na roślinach.

- Po raz pierwszy program wyraźnie wymienia przejście na bardziej roślinne diety, w tym ograniczenie czerwonego i przetworzonego mięsa oraz innych pokarmów związanych z ryzykiem raka, jako kryterium przyznawania dotacji promocyjnych. Jest to bardzo obiecujący krok we właściwym kierunku - zapewnia Barbara Rożyńska, rzecznik prasowa ProVeg Polska.

Nowe kryterium roślinne jest ograniczone do kampanii promocyjnych, które odbywają się na europejskim rynku wewnętrznym.

 

 

 

 

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
  • gosc 2022-01-13 08:46:58

    Od lat mam problem z nadprodukcją potasu w organizmie. Przekraczanie norm zagrażają mi nawet śmiercią a jak na dziś nie ma leku, by na to zareagować.W żadnym roślinnym produkcie nikt tego nie bierze pod uwagę. Bo nie mogę np. codzienne brać leki moczopędne bo mogą zrujnować moje nerki. I co ja będę jeść?

    Odpowiedz

Powiązane tematy:

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.
Bądź na bieżąco!Subskrybuj nasz newsletter
Obserwuj nas

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!