Mleka roślinne, dania gotowe i pasty kanapkowe to najczęściej kupowane przez Polaków roślinne zamienniki produktów zwierzęcych. Roczna wartość ich sprzedaży wyniosła w sierpniu 2020 r. 441 mln zł. Co ciekawe równolegle rośnie zarówno sprzedaż mięsa, jak i liczba innowacyjnych produktów dla wegetarian. Korzystają na tym wszyscy konsumenci.

Ograniczanie zwierzęcych produktów w diecie i zastępowanie ich roślinnymi zamiennikami jest coraz bardziej popularne na całym świecie, w tym także w Polsce.

Z danych Roślinniejemy wynika, że Polacy coraz częściej decydują się na rezygnację ze spożycia mięsa na rzecz produktów roślinnych. W tej chwili już mniej więcej 28 proc. Polaków deklaruje, że czasami w domu rezygnuje z mięsa na rzecz dań roślinnych. Ponad 60 proc. Polaków deklaruje się, że tego typu produkty wybiera, jedząc poza domem. 57 proc. deklaruje chęć redukcji spożycia mięsa w ciągu najbliższego roku czy dwóch. 

Rok 2020 był przełomowy dla sektora roślinnego. Pomimo zakłóceń i niepewności wywołanych przez pandemię, popyt konsumencki, zainteresowanie inwestorów i aktywność wokół rozwoju nowych produktów osiągnęły nowy poziom. Podczas gdy wiele innych sektorów spożywczych musiało zmagać się z wieloma problemami, sektor roślinny rozwijał się na zasadach partnerskiej współpracy. Przeprowadzono wiele ambitnych transakcji, fuzji i przejęć oraz wprowadzono na rynek wiele przyciągających wzrok produktów.

„To nie przypadek, że był to rok, w którym wielu gigantów tradycyjnego przemysłu spożywczego postanowiło poważnie potraktować sektor roślinnych zamienników” - zauważa Jasmijn de Boo, wiceprezeska ProVeg International. „Wszelkie wyobrażenia o tym, że sektor roślinny może być tylko modą, że konsumenci odwrócą się od siebie w chwili, gdy zrobi się ciężko, zostały mocno odsunięte na bok przez wydarzenia ostatnich 12 miesięcy” – dodała.

 - Nielsen zbadał polski rynek produktów dla wegetarian. Największą wartość osiągnęły mleka roślinne: 253 mln zł, dania gotowe typu wege burgery, czy falafele 107 mln zł oraz pasty kanapkowe 81 mln zł. Wszystkie wskazane produkty odnotowują dwucyfrowe wzrosty wynoszące odpowiednio: 30%, 16% i 23%. Taki trend jest widoczny już od kilku lat. Wpływają na to postawy konsumentów o coraz zasobniejszych portfelach, gotowych wydawać więcej na zakupy spożywcze, poszukujący zdrowych produktów - mówi Bożena Rudaś, Business Development Senior Consultant w Nielsen Connect. 

Okazuje się również, że produkty wegetariańskie niekoniecznie stanowią konkurencję dla mięsa.

 - Po produkty wegetariańskie coraz częściej sięgają również flexitarianie i mięsożercy ciekawi nowych smaków. Jednocześnie wzrost sprzedaży produktów wegańskich nie wpływa na sprzedaż mięsa, stanowiącego jedną z największych kategorii FMCG. Mięso i wędliny paczkowane odnotowały w sierpniu br. 11% wzrosty. Na sprzedaż mięsa mogą wpływać te same czynniki, jakie obserwujemy w przypadku produktów wegetariańskich, czyli coraz bogatsza oferta w sklepach, przystępne ceny, popularyzacja kuchni innych krajów, otwartość na innowacje - analizuje Aldona Padula, Associate Manager w Nielsen Connect.

Pandemia nie zatrzymała rozwoju rynku roślinnych produktów

Jak pandemia wpłynęła na rynek roślinnej żywności? 

- Zmuszeni do pozostania w domu Polacy znacznie częściej zamawiali również jedzenie na wynos, a lokale oferujące roślinne pozycje nie straciły na popularności - według danych Pyszne.pl dieta bezmięsna utrzymuje się 4. pozycji, jeżeli chodzi o megatrendy żywieniowe. Dobrym przykładem potwierdzającym stabilność roślinnego trendu jest sieć roślinnych burgerowni Krowarzywa, której aż 30% sprzedaży stanowią dostawy, i która w sierpniu tego roku otworzyła kolejne lokale, tym razem w systemie dark kitchens oferującym menu w 100% na dowóz - przytacza ekspertka.

Rezygnacja czy ograniczenie produktów pochodzenia zwierzęcego w diecie oraz idąca za tym coraz większa dostępność roślinnych produktów i dań na rynku to już zdecydowanie nie nisza, ale jeszcze w dalszym ciągu nie całkowity mainstream.

- Wciąż dostrzegamy możliwość poprawy w stosunku do krajów zachodnich, gdzie produktów roślinnych na rynku przybywa w znacznie szybszym tempie, a producenci i restauratorzy aktywniej reagują na zmieniające się potrzeby konsumentów - dodaje Sabina Sosin, Head of People and Development, RoślinnieJemy.

- Obserwujemy silny trend przechodzenia konsumentów na żywność pochodzenia roślinnego. Szczególnie w ostatnim czasie konsumenci bardzo wyraźnie dali znać, że kojarzą pandemię z pokarmami zwierzęcymi. Przeprowadziliśmy badanie, z którego wynika, że połowa ankietowanych w czasie upływającym pod znakiem Covid-19 odżywia się zdrowiej. Większość deklaruje, że te nawyki z nimi pozostaną. Ponadto ankietowani utożsamiają zdrowie odżywianie z przejściem z diety nabiałowo-mięsnej na dietę roślinną - dodaje Sebastian Tołwiński, Regional Public Relations w Upfield, która ma w swoim portfolio marki takie jak Rama, Delma, Flora czy Kasia.

Portalspozywczy.pl wychodzi naprzeciw tym trendom i oczekiwaniom rynku i stworzył specjalny dział „Żywność roślinna”, którym każdego dnia publikujemy biznesowe informacje i newsy ze świata roślinnej żywności.