• partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

SPPZ: Przewidujemy dalszy wzrost cen surowców i opakowań

Rok 2021 nacechowany jest pewną dozą niepewności i braku stabilności, wywołanej sytuacją pandemiczną i sparaliżowaniem części gospodarki. Przewidujemy dalszy wzrost cen surowców, opakowań czy kosztów produkcji, które mogą wpływać na konieczność modyfikacji strategii rozwoju przedsiębiorstw - mówi Stowarzyszenie Producentów Produktów Zbożowych (SPPZ).
  • Autor: portalspozywczy.pl
  • Data: 24-04-2021, 14:52
SPPZ: Przewidujemy dalszy wzrost cen surowców i opakowań
Stowarzyszenie Producentów Produktów Zbożowych przewiduje dalszy wzrost cen surowców; fot. shutterstock

Portalspozywczy.pl: Co było największym wyzwaniem w 2020 roku dla producentów produktów zbożowych?

Stowarzyszenie Producentów Produktów Zbożowych (SPPZ): Pierwsza fala pandemii w marcu 2020 r. zaskoczyła wszystkich, zarówno konsumentów, jak i producentów. Obserwowaliśmy wzmożone zainteresowanie produktami zbożowymi. Zaspokojenie potrzeb rynku było wyzwaniem ze względu na konieczność realizacji dostaw pomimo braku surowców i załamania łańcucha dostaw. Niezbędna była mobilizacja każdej z firm i ich zespołów, co ostatecznie pozwoliło zabezpieczyć surowiec oraz opakowania niezbędne do bieżącej produkcji. 

Czy Państwa sektor odczuł zmianę nawyków konsumentów? W jaki sposób?

Nawyki konsumenckie musiały ulec zmianie pod wpływem zamrażania gospodarki czy ograniczeń mobilności. Kupujący pozostają w domach, nie mogą stołować się w restauracjach i hotelach, częściej więc decydują się na samodzielne przygotowywanie potraw. Poszukują inspiracji kulinarnych i chętniej sięgają po naturalne, nieprzetworzone produkty, takie jak kasze czy płatki zbożowe. Widzimy utrzymującą się tendencję do zmiany przyzwyczajeń żywieniowych, wynikającą w naszym odczuciu z troski o zdrowie.

Czy w 2020 roku zmieniły się w sposób znaczący kanały sprzedaży?

Zdecydowanie wzrosło znaczenie kanału e-commerce. Konsumenci w większych ośrodkach miejskich chętniej robią zakupy spożywcze online, z dostawą do domu. Pandemia pozwoliła części kupującym odkryć to rozwiązanie i przyzwyczaić się do jego wygody. 

Jak na przedsiębiorstwa SPPZ wpłynęło zamknięcie branży HoReCa w Polsce i innych krajach?

 Jest to system naczyń połączonych. Gdy branża HoReCa właściwie od roku nie funkcjonuje, sprzedaż produktów w tym obszarze również jest praktycznie zamrożona. Wskutek zamknięcia tego sektora czy ograniczania jego funkcjonowania obserwujemy przejściowe trudności z terminowym regulowaniem płatności przez partnerów handlowych, co jest zrozumiałe.

Co sprzyjało, a co przeszkadzało w działalności eksportowej? Na ile brexit miał wpływ na branżę?

W eksporcie także obserwowaliśmy wzrost zapotrzebowania na produkty sypkie, takie jak kasze i płatki zbożowe, podobnie jak na rynku krajowym. To również wymagało dużego zaangażowania i elastyczności, aby sprostać oczekiwaniom kontrahentów i konsumentów zagranicznych przy ograniczonym dostępie surowców. Po zabezpieczeniu dostaw i ustabilizowaniu sytuacji nadal obserwujemy zainteresowanie produktami polskimi.

Brexit z kolei nie był zaskoczeniem, mogliśmy się do niego przygotować. Wymagał jedynie dostosowania procesów do większej ilości procedur i formalności, nie wpłynął jednak na relacje z kontrahentami. Wielka Brytania pozostaje istotnym rynkiem zbytu.

Jakie perspektywy rysują się na kolejne miesiące 2021 roku dla Państwa sektora? Co mu sprzyja, a co stoi na przeszkodzie do rozwoju?

Rok 2021 nacechowany jest pewną dozą niepewności i braku stabilności, wywołanej sytuacją pandemiczną i sparaliżowaniem części gospodarki. Przewidujemy także dalszy wzrost cen surowców, opakowań czy kosztów produkcji, które mogą wpływać na konieczność modyfikacji strategii rozwoju przedsiębiorstw. Dla sektora zbożowego istotna jest także kwestia glifosatu w gryce i prosie – jednostkowe wykrycie jego pozostałości w wybranych produktach zbożowych, wynikające ze stosowania tego herbicydu w uprawach, wpłynęły na konieczność prowadzenia dodatkowych, bardzo kosztownych kontroli zbóż. Liczymy też na to, że inicjatywy, które podejmujemy, przyczynią się do ochrony producentów produktów zbożowych przed negatywnymi skutkami działań innych podmiotów w łańcuchu dostaw i uporządkowania tematu stosowania glifosatu w uprawach, choć nie jest to perspektywa jedynie na 2021 r.

 

Powiązane tematy:

Partner serwisu
  • partner serwisu
subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!